מאמרים

אימון על מאקיוורה

אני מאוד אוהב אימון על מאקיווארה.
מאקיווארה - עמוד עץ אשר עטוף בחבל, אותו מכים בכדי לחשל את חלקי הגוף איתם אנו מכים. בדרך כלל מצפים את החבל עם חתיכת עור בכדי לא לקרוא את העור של כף היד.
המילה "מאקי" משמעותה מסביב. המילה, "ווארה" משמעותה חבל. הכוונה היא חבל שכרוך מסביב לעמוד העץ אותו מכים בדרך כלל באזור אליו כרוך החבל.

היתרונות לשימוש במאקיווארה בעיניי הם:
השימוש במאקיוורה נותן מענה לפן המנטלי (ברמה מסויימת). מלמד אותך שלהכות ולפגוע, יכול להכאיב גם לך. במיוחד אם אתה מכה לא נכון.
ניתן להתאמן גם על קומבינציות, ולא רק על מכה אחת כל פעם.
דרך נהדרת להתאמן על טכניקות בסיס, שלא בקאטה, ולא באוויר ללא התנגדות.

החסרונות:
זה כואב,
זה לא מחזיר,
זה הרבה עבודה "לשתול" מאקיווארה באדמה/ קרקע.
אחרי שאתם כבר חברים טובים, יש עוגמת נפש כשהמקיווארה נשברת.

הבדלים בין אימון על המקיאוורה ללאימון על שק אגרוף כבד
על שק בדרך כלל עובדים עם כפפות. דבר אשר מפחית את עוצמת הפגיעה ואת הכאב הנלווה מכה במאקיווארה.

השק זז יותר, ניתן לנוע סביבו ולהכות בו ממספר כיוונים (על המאקיווארה ניתן להכות רק בשני צדדים, וגם זה תלוי במיקום המאקיווארה בחדר- יש שממקמים אותה סמוך לקיר, ואז יש לה רק צד אחד שניתן להכות בו).
המאקיווארה זזה רק קדימה ואחורה, והשק נע גם במעגלים וגם בצורה ליניארית.

השק רך יותר וכואב יחסית פחות.

על המאקיווארה מתאמנים על פגיעה נכונה של המכה ועל מיקוד המכה, ועל שק האימון הוא "רחב" יותר, ולא מחייב דיוק של תנועה או של טכניקה.
במילים אחרות על שק יש טווח טעות גדול יותר. המאקיווארה לא סולחת ולא מוותרת לך במידה וטעית או לא דייקת.

המאקיווארה "תגיד" לך שטעית כשתבצע טכניקות לא נכון. השק פחות.
זאת אומרת שאתה יכול להתאמן על המאקיווארה לבד אחרי שלמדת איך, בעוד על השק יתכן שתצטרך הדרכה תוך כדי.

אימונים מסויימים עם שק יצריכו בן זוג שיחזיק לך אותו.

המאקיווארה נועדה לפי הבנתי בעיקר לשני דברים- חישול ודיוק של טכניקה.
האימון על השק נועד לדברים אחרים (לא פחות חשובים).

אסיים בדבריו של איטוסו אנקו -"הסבא" של הקראטה המודרני בשנת 1908: (תרגום שלי מאנגלית, הכתוב באנגלית מובא מתחת לעיברית)
"אחד הדברים הכי חשובים בקראטה זה חישול הידיים והרגליים.
השתמשו במאקיווארה בכדי לפתח אותם ביסודיות.
תעשו את זה בצורה יעילה.
שחררו כתפיים, תפתחו את הריאות,
ותמקדו את האנרגיה שלכם.
תאחזו בקרקע בכדי לבסס את היציבה שלכם ולהנמיך את גובה האנרגיה שלכם לטנדן (נקודה שנמצאת ממש מתחת לטבור שלנו).
תכו 100-200 פעמים ביום עם כל יד"
Here are instructions written by Itosu Anko - the grandfather of modern Karate in 1908: ”One of the most important issues in Karate is the conditioning of hands and feet. Use the makiwara in order to develop them thoroughly. To do this effectively; lower your shoulders, open your lungs, and focus your energy. Grip the ground to root your posture and sink your energy into your ’tanden’ (spot just below the navel). Perform 100-200 punches every day with each hand.”
למען הסר ספק, אני לא עושה את האימון הזה כל יום, גם לא כל שבוע או כל חודש.

סרטונים אלה מדגימים אימון על מאקיווארה, ניתן למצוא רבים נוספים ברשת.
לחצו להפעלהPlayלחצו להפעלהPlay
***זהירות! תרגול עם מאקיווארה צריך להתבצע בהנחיית ובהשגחת מדריך מוסמך, אשר יש לו ידע בתחום***