מאמרים

שיטת הפסים על החגורה

שיטת הפסים

באוקטובר 2010 חזרתי מביקור נוסף אצל המורה שלי רוזאטי האנשי שגר בארה"ב.
אחד הדברים שלמדתי ממנו בביקור אצלו, היה האופן בו הוא מדריך ילדים.
חשוב לי לציין שכל השנים שהתאמנתי איתו בניו יורק עוד לפני שחזרתי לישראל, רוזאטי האנשי לימד רק אותנו – קבוצת הבוגרים שלו.
רק בשנת 1999 כאשר התחלתי להתאמן איתו, ( וכמובן לפני כן) היו לו קבוצות ילדים.
אבל בשנת 1999 לא יצא לי לראות איך הוא מלמד ילדים.
הייתי מגיע לשיעורים של הקבוצה שלי, ולא היה לי הזמן להקדים ולחזות באופן בו הדריך ילדים.
כמובן שאז גם לא ידעתי שאדריך בעצמי ושכדאי לי ללמוד את הנושא לעומק.
בכל מקרה ב-2010 אני נחשף לאופן בו הוא מלמד ילדים, ואיך הוא משתמש בכלים שונים לציין את ההתקדמות שלהם, ולהעצים אותם תוך כדי.
כשחזרתי לארץ מאותו ביקור החלטתי לאמץ את אחד הכלים הכי חזקים בו הוא משתמש -שיטת הפסים.
כן, אני יודע, יש הרבה מורים שמשתמשים בפסים כדי להראות שיפור ו/או התקדמות בצורה כזו או אחרת, אבל עדיין לא נתקלתי באף מורה שמשתמש בפסים בצורה כזו.
ב-2010 התחלתי להשתמש ב-4 פסים על החגורה (מדובר על חגורות ילדים בלבד).
את הפסים התלמידים צריכים להרוויח, ולא מקבלים אותם רק כי הם ילדים חמודים, כי ההורה אומר לי שהילד מצפה לזה, או שהילד הוא שכן שלי. אגב גם לבן שלי לא עשיתי הנחות בקבלת הפסים שהיה עליו להרוויח.
מאז נוספו עוד מספר פסים. כיום אני עומד על 6 פסים. כל אחד בצבע אחר ובעל משמעות אחרת.
מטרת הצבעים היא לאפשר לתלמידים לזכור מה הם צריכים לעשות כדי להרוויח פס מסויים. במידה ולא עמדו בדרישות, אז ברור להם מה הם צריכים לעשות.
פירוט הפסים ומה צריך לעשות כדי להרוויח אותם:


תלמידים שיש להם 6 פסים על החגורה בדרך כלל קרובים לבחינת הדרגה הבאה שלהם.
בדרך זו יש לתלמידים נקודות ציון רבות בדרך על התקדמות.
התלמידים מחכים ומצפים לפסים, ומאושרים להרוויח אותם.

אגב, שכחתי לספר שבלימוד הקאטה הראשונה איתה יש להרבה ילדים קושי, אני מעניק 15 פסים בשני גוונים של חום, אשר כל פס מייצג ידיעת חלק מהקאטה. כך התלמידים מרוויחים העצמה על התקדמות חלקית. אחרי שהרוויחו 15 פסים כאלה, הם יכולים להרוויח את הפס האדום, ואז הם מחזירים לי את 15 הפסים ומרוויחים את האדום.
מקווה שמאמר זה שפך לכם מספיק אור על שיטת הפסים. בכל שאלה אתם מוזמנים לפנות אלי ואסביר מה שלא ברור.
תעזרו לילדים שלכם עם מה שהם צריכים בו עזרה. חגירת חגורה, לבישת ציוד מיגון או תרגול הקאטה (יש גם סרטוני הדרכה של לימוד הקאטה). תסתכלו על זה כעל זמן איכות עם הילדים ולא כעל עוד מטלה שצריך לעשות, ואולי תגלו שאתם מצליחים להנות מזה =)

בהצלחה

אגב נוסף - רוזאטי האנשי משתמש בשיטת הפסים משנות ה-80 של המאה הקודמת.
אני רק הוספתי לה כמה פסים ועוד כמה צבעים.